Postat de: Carmen Anton | 21/03/2014

Structuri dinamice de date – aplicatie

Titlul:  Structuri dinamice de date – aplicaţie de simulare a alocării dinamice a memoriei –

Autor: Anton Carmen Ana

Articol: structuri dinamice de date

Soft:    Aplicatie.exe

(Nota: stergeti extensia  .doc a fisierului alaturat, dezarhivati si executati fisierul start.exe pentru a porni aplicatia)

 

Aplicaţia „Structuri Dinamice de Date” îşi propune să fie un instrument de înţelegere a acestor tipuri de date şi o modalitate de verificare a cunoştinţelor din acest capitol. Cu ajutorul modelelor grafice au fost definite structurile de date dinamice şi în acelaşi timp au fost prezentate efectele operaţiilor elementare asupra acestora printr-o comparaţie vizuală a ecranului cu programul sursă, a celui de execuţie şi a modelării datelor.

Aplicaţia de faţă încearcă să modeleze noţiunile pe care elevii trebuie să şi le însuşească într-un mod interactiv dar lăsând în acelaşi timp loc de discuţii pe care un profesor le-ar putea lămuri dar care să aducă  elevul  la dorinţa de a studia şi a înţelege în amănunt modalitatea de alocare dinamică a datelor.

Aplicaţia abordează următoarele structuri dinamice de date:

  • liste liniare simplu înlănţuite
  • liste liniare dublu înlănţuite
  • stive
  • cozi
  • arbori

Pentru fiecare structură sunt prezentate şi tratate următoarele subiecte:

  • teoria referitoare la structură
  • operaţiile elementare ale structurii care sunt prezentate într-o paralelă

program sursă – ecran de execuţie – model

  • test grilă referitor la structură.

În final pentru motivaţia utilizării acestor structuri de date am ales două aplicaţii cu două operaţii specifice pentru exemplificare şi anume:

  • Suma a două numere mari;
  • Suma a două polinoame.

Pentru implementare am ales mediul Borland Delphi  7.0 deoarece este un mediu de programare vizuală uşor de utilizat şi deoarece aplicaţia ar putea fi continuată şi discutată la capitolul de Programare Orientată pe Obiecte din clasa a XI-a, unde pentru clasele la care s-a lucrat în Pascal se poate foarte uşor continua cu Delphi (limbajul de bază fiind acelaşi).

Aplicaţia are în componenţă fişiere după cum urmează: unit-uri, fişiere cu date (fişiere text), fişiere cu imagini. Fişierele cu date sunt definite pe mai multe categorii şi anume:

  • fişiere care conţin teoria structurilor de date: lista simpla.txt, lista dublu.txt, arbore.txt, stiva.txt, coada.txt;
  • fişiere care conţin sursele în Pascal ale unor subprograme care definesc operaţii elementare ale structurilor de date: creare_simplu.txt, creare_dublu.txt, creare_coada.txt, creare_stiva.txt, extragecoada.txt, extragestiva.txt, inserarelldi.txt, inserarellsi.txt, sterges.txt, sterged.txt;
  • fişiere care conţin explicaţiile unor operaţii efectuate de aplicaţie: enunt1.txt, enunt2.txt, enunt3.txt, enunt4.txt, enunt5.txt, enunt6.txt, enunt7.txt, enunt8.txt, enunt9.txt, enunt10.txt, enunt11.txt;
  • fişiere care conţin întrebările, răspunsurile posibile, răspunsurile corecte pentru testele grila: test1.txt până la test5.txt  – pentru întrebări, raspuns1.txt până la raspuns5.txt  – pentru variantele de răspuns, corect1.txt până la corect5.txt  – pentru răspunsurile corecte.

Pentru fiecare săgeată şi imagine cu structurile de date s-au utilizat imagini sugestive care sunt salvate în fişiere care completează aplicaţia: arbore1.bmp, arbore2.bmp, jos.bmp, sageata2.bmp, sageata5.bmp, sageata11.bmp, sus.bmp, susd.bmp, test.bmp, s2.bmp, sad.bmp, smilez.bmp, stiva_fig3.bmp şi alte imagini şi iconuri utilizate în meniu.

Testele grilă au  în componenţă câte cinci întrebări cu câte patru variante de răspuns dintre care unul singur este corect. La finalul testului se calculează un punctaj în funcţie de răspunsurile oferite de către cel care rezolvă testul. Punctajul este calculat adunând pentru fiecare răspuns corect câte două puncte. Pentru a modifica testele trebuie rescrise fişierele text în care se regăsesc întrebările şi răspunsurile fiecărui test.

 


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: